2025. 09. 26., Péntek, 07:37

Negyven éve indult útnak a Szent Jupát - a hajó, amely beírta magát a magyar sporttörténelembe

Negyven éve, 1985. szeptember 26-án vágott neki világkörüli útjának a Szent Jupát vitorlás fedélzetén Fa Nándor és Gál József. Ők voltak az első magyarok, akik vitorlással megkerülték a Földet - 717 nap alatt, több mint 60 ezer kilométert megtéve.

A történet különlegessége, hogy a 9,5 méter hosszú vitorlást a két fiatal saját kezűleg építette meg öt év munkájával egy Balaton-31 típusú hajóból. A kenusok védőszentjéről elnevezett Szent Jupát 1985 őszén az akkor jugoszláviai Opatijából indult útnak. Az Atlanti-óceánon át Las Palmas és a Zöld-foki-szigetek érintésével érkeztek meg Fokvárosba, ahol a hajó javítása után folytatták útjukat az Indiai-óceánon.

A Balaton északi partján bocsátották vízre a Földet megkerülő Szent Jupát vitorláshajót

A Balaton északi partján bocsátották vízre a Földet megkerülő Szent Jupát vitorláshajót

A Balaton északi partján vízre bocsátották a Szent Jupát vitorláshajót, amit egy éven belül teljeskörűen restaurálnak abból az alkalomból, hogy 2025 szeptemberében lesz negyven éve, hogy Föld körüli útjára indult - közölte a Mathias Corvinus Collegium és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az MTI

Viharok, hatalmas hullámok, a hajó kétszeri felborulása és életveszélyes helyzetek sem tudták megtörni elszántságukat.

Útjuk során kétszer is felborult a hajó.

Fa Nándort egyszer a tengerbe sodorta az orkán, ám a biztosítókötél megmentette. Mindezek ellenére elérték Ausztráliát, majd Új-Zélandot, végül 1987. március 1-jén sikerrel haladtak át a hírhedt Horn-fokon, amelyet a hajósok csak „a vitorlások Everestjeként” emlegetnek. Hazafelé Argentína és Brazília kikötőiben is megpihentek, majd újra átszelték az Atlanti-óceánt. 1987. szeptember 12-én, 717 nap után tértek vissza Opatijába, ahol több ezres ünneplő tömeg várta őket, magyar zászlókkal és a Himnuszt énekelve.

A Szent Jupát azóta a kitartás, a bátorság és az emberi teljesítőképesség szimbólumává vált. Rövid ideig a Balatonon maradt, majd a Közlekedési Múzeum tulajdonába került. 2024 szeptemberében - a 40 éves jubileum előtt - ismét vízre bocsátották, és teljes körű restaurálás után a révfülöpi MCC kikötőben állítják ki, hogy a következő generációk is megismerhessék a hajót, amely egykor két fiatal magyar álmát valóra váltotta.

Negyven év távlatából is lenyűgöző, hogy két fiatal székesfehérvári hajós álmából hogyan született meg a magyar sporttörténelem egyik legnagyobb teljesítménye.

Tetszett a cikk? Ne maradj le rólunk! Kövess minket Facebook oldalunkon: